Med 22. in 29. novembrom bo potekala že 13. edicija CoFestivala. Letošnji festivalski program se bo skozi vrhunska sodobnoplesna dela domačih in tujih umetnikov osredotočil na bitja človeškega izvora.
FESTIVALSKE VSTOPNICE (na voljo za nakup do vključno 26. 11. 2024)
DNEVNE VSTOPNICE
CoFestival 2024, mednarodni festival sodobnega plesa, smo naslovili s stavkom novosadskega neoavantgardnega pesnika Vujice Rešina Tucića: »Mi smo bitja človeškega porekla.« Gre za artikulacijo neke razlike, določenega etičnega in ideološkega odmika, od katerega se pesnik distancira, saj ga v njegovem lastnem okolju spreminja v »obiskovalca«. Kuratorjem CoFestivala se je zdel Tucićev iskrivi preblisk dobro izhodišče za premislek o našem lastnem položaju v svetu, ki se spreminja v nekaj, čemur težko pripadamo, hkrati pa produktiven predlog za razmislek o sodobni plesni umetnosti, ki pred nas postavlja svetove izza telesnih zaslonov, telesa, ki delujejo onstran očitnega in od nas terjajo premislek o »bitjih«, v kakršna se spreminjamo ob stiku z več kot človeškim.
Umetnost sodobnega plesa je vznemirljiva prav zaradi tega, ker naš pogled usmerja v telesa, ki med sabo ali s samimi sabo počnejo reči onstran očitnega. Pojav mimikrije, ki telesa zliva z ozadjem, ima v ekologiji ali vsakdanjem življenju nalogo, da ali skrije pred pogledi in ublaži izpostavljenost ali pa zvedavega prežene proč z »napadom«, ga optično preobremeni. V sodobnem plesu se pretvori v nekaj drugega: odstrani optično površino ali taktično učinkuje tako, da je mogoče pogledati tudi onstran nje. To je ponavadi naša gledalska naloga. Če jo opravimo uspešno, telesa začnemo zaznavati s svojimi čuti, ki jih je treba vključiti v premišljevanje, če želimo, da so telesni pomeni pred našimi očmi učinkoviti. Tako v naših pogledih vzniknejo »bitja človeškega porekla«, ki imajo v primerjavi z izključno operativnostjo in funkcionalnostjo vsakdanjega življenja razširjeno zaznavo, postajajo nekaj drugega.
Letošnji CoFestival nas ponovno vabi k tovrstnim gledalskim opravilom. Nekaj kuratorskih interesov, ki smo jih začeli razvijati že v preteklih festivalskih izdajah, se dopolnjuje z novimi deli. Dela, ki koreografsko obravnavajo nemoč tvorjenja govorice, sta koreografiji Sylvaina Huca Subjekti (2018) in Sanje Nešković Peršin Trenutek pred tem (2024), pa tudi eksperimentalni film Tomaža Groma Ne misli, da bo kdaj mimo (2023) in izjemno koreovokalno delo Unearth (2022) Jefte van Dintherja. Deli Sonje Pregrad O (2024) in Jana Rozmana (╯°□°)╯︵ ┻━┻ screamage (2023) sta razviti iz koncepta »predmetno naravnane ontologije« in interesa za snovnost onstran antropomorfnega, nekega estetskega premika, s katerim se sodobni ples v zadnjem času podrobneje ukvarja in ki kuratorsko ekipo CoFestivala zaradi (eko)koreografske potencialnosti zelo zanima. Dokumentaristični koreografski deli Arkadija Zaidesa Nekropola (2019) in Piny z naslovom .G Rito (2023) gledalsko dejanje z nekakšno sodobno različico ritualnih oblik scenskih umetnosti pripeljeta do ekstremne izkušnje, enako Michael Turinsky, ki nas v Tveganih premikih popelje do meja razmerja med telesom, premiki in okolico.
Predstavili bomo tudi tri projekte, ki so jih umetniki v sodelovanju z inženirji in tehnologi razvili v okviru evropskega projekta MODINA (partner Kino Šiška), ki se ukvarja z razmerji med koreografijo in umetno inteligenco. Jorge Guevara in Naoto Hieda sta ustvarila SFDCANBAC++, Simona Deaconescu in Grigore Burloiu Kolektivno intonacijo, Chris Ziegler in Christine Bonansea pa delo z naslovom Yugen. Program bo pospremljen s seminarskim delom, ki bo zgodovinsko in metodološko uokviril uporabo tehnologije na področju sodobnega plesa.
Predfestivalski dogodki vključujejo premiero predstave V izvrstnem redu Mateje Bučar, ki jo bo naša cenjena sodelavka z domačo sodobnoplesno zasedbo predstavila v Cukrarni, otvoritev razstave Ples, odpor, (neiz)delovanje – vidiki plesa kot kulturnega, političnega in umetniškega dela v Jugoslaviji in potem, ki jo regijska sodobnoplesna mreža Nomad Dance Academy v okviru evropskega projekta (Non)Aligned Movements odpira v Muzeju sodobne umetnosti v Zagrebu, ter Odprti studio, ki ga dajemo med festivalom na razpolago za sodobnoplesno delo naši domači umetniški skupnosti kot opozorilo na perečo prostorsko problematiko. Svoji najnovejši monografiji pa nam bosta predstavili Jasmina Založnik in Alexandra Baybutt, ki se ukvarjata s praksami na področju plesa in izvedbenih umetnosti v obdobju socialistične Jugoslavije oziroma pozneje.
Ustvarjalci CoFestivala vam želimo obilo užitkov in dobrih plesnih izkušenj ob ogledih našega trinajstega festivalskega programa.
22. 11. ob 20.00 / Katedrala
Sylvain Huc: SUBJEKTI
plesna predstava | otvoritev
Preprostejšega in kompleksnejšega vprašanja od tega, kaj je telo in kdaj telo postane nekdo, si v plesni umetnosti ni mogoče zastaviti. Sylvain Huc je tako ustvaril izjemno koreografsko študijo o ljudeh.
Kino Šiška, spodnje preddverje od 21.30 dalje
Sahara Transport Services
DJ zabava, otvoritev festivala
Vstop prost
23. 11. Kino Šiška, zgornje preddverje od 10.00 do 18.00
Odprti studio
Vstop prost
+MSUM – Seminar ob 18.30
Federacija umetniških dejanj in diskurza
pogovor / Vstop prost
23. 11. ob 20.00 / Stara mestna elektrarna
Michael Turinsky: TVEGANI PREMIKI
solo plesna predstava
V svojem solu iz leta 2021 Michael Turinsky raziskuje razmerje med gesto in njenim miljejem, da bi redefiniral fenomenologijo telesa kot del kulture hendikepa, onstran normativnosti.
24. 11. v intervalih od 15.00 do 18.40 / Športna dvorana Tabor
Jefta van Dinther: UNEARTH
plesna predstava
Sodobna koreovokalistična »missa solemnis« Jefte van Dintherja sredi ponorelega sveta ustvari kanček človeškosti in medsebojne uglašenosti.
24. 11. ob 20.30 / Katedrala
Arkadi Zaides: NEKROPOLA
predstava
Predstava o ljudeh, ki jih Evropa najprej spremeni v duhove, da bi jih lahko integrirala v svoj simbolni univerzum. Koreograf Arkadi Zaides s sodelavci ustvari enega najboljših primerkov dokumentarnih sodobnih scenskih umetnosti.
25. 11. ob 19.00 / Cirkulacija 2
Sanja Nešković Peršin: TRENUTEK PRED TEM
umetniška intervencija
Postopek koreografskega razosebljanja ni nov v domačem sodobnoplesnem prostoru, a mu Sanja Nešković Peršin da povsem novo obliko, ob kateri smo gledalci postavljeni pred človeško Reč, ki ji moramo podeliti ime.
25. 11. ob 20.00 / Stara mestna elektrarna
Sonja Pregrad: O
plesna predstava
Koreografija raztezajoče snovnosti O je sveže delo Sonje Pregrad, v katerem koreografinja s plesnim delom seže onstran izključno človeškega, v floro in (an)organsko. Ena od oblik koreografske prihodnosti.
26. 11. ob 20.00 / Katedrala
Jorge Guevara & Naoto Hieda: SFDCANBAC++
predstava
Predstava Oder za digitalna, nalezljiva in omrežena telesa s kodo++ (SFDCANBAC++) je nastala v okviru evropskega sodelovalnega projekta Modina, ki raziskuje razmerja med koreografijo in tehnološkimi potenciali umetne inteligence.
27. 11. ob 19.00 / Stara mestna elektrarna
Jan Rozman: (╯°□°)╯︵ ┻━┻ SCREAMAGE
predstava
ResNIČnost razmerja med digitalnim in telesnim ali celo snovnim, s katerimi se Jan Rozman ukvarja v svojem zadnjem skupinskem koreografskem delu, predstavlja enega najbolj svežih primerkov domačega sodobnega plesa v zadnjih letih.
27. 11. ob 20.30 / Komuna
Simona Deaconescu & Grigore Burloiu: KOLEKTIVNA INTONACIJA
performativno predavanje
Performativno predavanje Kolektivna intonacija je nastalo v okviru evropskega sodelovalnega projekta Modina. Osredotoča se na vlogo ritma pri prenašanju kolektivnih želja in strahov.
28. 11. ob 19.00 / Katedrala
Chris Ziegler & Christine Bonansea: YUGEN
predstava
Predstava Yugen (japonski izraz za skrivnost in globino), pas de deux med plesalcem in avatarjem v navidezni resničnosti, je nastala v okviru evropskega sodelovalnega projekta Modina.
28. 11. ob 21.00 / Katedrala
Tomaž Grom: NE MISLI, DA BO KDAJ MIMO
projekcija filma in pogovor
Eksperimentalni film, ki ga je Tomaž Grom s preprostimi postopkovnimi zastavki snemal med 25. aprilom 2022 in 26. januarjem 2023, datumoma, ki sta zanj sveta, je kinestetično brutalen. Izjemen primerek kinematične koreografije.
29. 11. ob 20.00 / Stara mestna elektrarna
Piny: .G RITO
plesna predstava in pogovor
Posvetitev ženske pomladi, ki jo ustvari portugalska koreografinja Piny, je slavje različnih ženskosti, odprt prostor, v katerega se lahko umeščajo vse preteklosti, če si prihodnost zamislimo dovolj temeljito. Dogodek resne radosti.
29. 11. ob 10.00 / Komuna
Rok Vevar in Jurij Krpan: Zgodovinski primeri in kuratorske prakse povezovanja tehnologije s koreografskim delom
predavanje
Na predavanju bodo obravnavane teme, povezane z evropskim sodelovalnim projektom Modina, ki raziskuje razmerja med koreografijo in tehnološkimi potenciali umetne inteligence.
Kino Šiška, zgornje preddverje ob 15.00
Moving Balkans – platforma za sodobni ples
predstavitev
Vstop prost
29. 11. ob 16.00 / Komuna
Ples in tehnologija
seminar
V okviru seminarja bodo potekale predstavitve in razprave o rešitvah, razvitih v evropskem sodelovalnem projektu Modina.
Organizacija: Kino Šiška in NDA Slovenija.
V sodelovanju z zavodom Bunker, ŠD Tabor in društvom Cirkulacija 2.
S podporo EU projekta Modina.