Glasba

15. 03. 2015

ARCHIVE (VB)

Archive je eden od najbolj samosvojih, vznemirljivih in težko opredeljivih fenomenov, kar jih je zraslo v zadnjih dveh desetletjih na plodni britanski sceni sodobne popularne glasbe. Doživetje njihovega koncerta se lahko primerja z doživetjem kakih Portishead. Z novim desetim albumom torej tudi v Slovenijo premierno prihaja bend, ki mu fen baza na kontinentu vztrajno raste,

Archive je eden od najbolj samosvojih, vznemirljivih in težko opredeljivih fenomenov, kar jih je zraslo v zadnjih dveh desetletjih na plodni britanski sceni sodobne popularne glasbe. Doživetje njihovega koncerta se lahko primerja z doživetjem kakih Portishead. Z novim desetim albumom torej tudi v Slovenijo premierno prihaja bend, ki mu fen baza na kontinentu vztrajno raste, medtem ko na otoku ohranja pozicijo kultnega, medijsko spregledanega izvajalca. Prostora za še ene Radioheade pač ne more biti.

V neumorno inovativni avanturi z imenom Archive se odpira novo poglavje. Težko pričakovani novi album Restriction izide 12. januarja 2015. Njegov naslov daje napačen vtis, saj je vsebina vse prej kot restriktivna. Album ponudi še eno pripoved o mogočnem cinemaskopskem valovanju, ki črpa iz mnogoterih pristopov in glasov, a ohranja prepoznavni duh unikatne usvarjalne zasedbe Archive.

Člani dinamične zasedbe vse od leta 1996 skoraj trmasto ostajajo gospodarji svoje usode, ki raje ostajajo znotraj svojega sveta, kot da bi sledili prevladujočim trendom, ob tem pa ustvarjajo albume, ki so vsi brez izjeme epski. A če je album Restriction stkan iz dinamičnih in z emocijami prepojenih 57 minut, tokrat zaznamo tudi bolj pust, željan in neposreden pridih, ki ga nemudoma vzpostavi otvoritvena dvojica ‘Feel It’ in naslovni komad, pozneje pa tudi ‘Crushed’. Čudoviti otožni značaj benda se spet pojavi s ‘Half Built Houses, ‘End Of Our Days’ in ‘Back And Blue’, medtem ko se njihova progresivnejša plat pokaže v zaključnih komadih ‘Greater Goodbyes’ in ‘Ladders’.

Ustanovna člana Darius Keeler in Dan Griffiths sta ponovno sodelovala z več pevci, ki so enako odgovorni za sooblikovanje pesmi. Keeler zato vztraja, da je Archive prej kolektiv kot bend. Štirje pevci z albuma Restriction, ki se sicer z osrednjima članoma poznajo že dolgo, so Dave Pen (ki je član benda Archive od njihove turneje jeseni 2004), Pollard Berrier (pridružil se jim je pri albumu Lights iz leta 2006 ), Maria Quintile (prav tako se je pridružila pri albumu Lights) in Holly Martin (ki se je priključila leta 2012 za album With Us Until You’re Dead). »Pomembno je, da jih ljudje ne vidijo kot ‘gostujoče pevce,» pravi Keeler. »Prav vsi poglobljeno sodelujemo. Zato tudi naša glasba zveni tako konsistentno.«

Restriction – ki je izšel pri lastni založbi Archiva Dangervisit – prihaja samo devet mesecev po prejšnji plošči kolektiva z naslovom Axiom. To je bil audiovizualni projekt, ki je nastal v spontanem desetdnevnem izbruhu, in – glede na to, da Archive vsi brez izjeme opisujejo kot »filmske« – prikladno navdihnil kratek film, v katerem se razraščajo distopične teme z albuma in ki je bil izbran za predvajanje na filmskem festivalu Sundance 2014. Restriction pa je povsem drugačne vrste mrcina. »Tega albuma nismo načrtovali vnaprej,« se spominja Keeler. »Pomembno je bilo, da so nove pesmi povsem ločene in ne en sam tematski sklop. Ko smo promovirali Axiom, smo neprestano ustvarjali, in ker so bili vključeni štirje vokalisti, smo morali na plano spraviti ogromno idej.«

Keeler pravi, da pesmi pokrivajo raznolike tematike. »’Feel It’ ima pozitivno sporočilo, navdih za ‘Kid Corner’ pa je bil časopisni članek o nekem kraju v Ameriki, kjer lahko otrokom kupiš pištole, kar je precej temačno. Na plošči je prisotnih ogromno frustracij, zato se nam je zdelo, da vse povezuje naslov Restriction.«

Kot je razvidno iz naslovov, je dvojica albumov iz leta 2009 Controlling Crowds (I-III in IV) imela močan politični pridih, medtem ko je album With Us Until You’re Dead iz leta 2012 izhajal iz osebnih zadev in odnosov. Album Restriction je razpet med obe tematiki. Skladbe ‘Greater Goodbye’ (poje Dave Pen), ‘Crushed’ (poje Pollard Berrier) in ‘Black And Blue’ (poje Holly Martin) pristopajo k ljubezni s treh različnih pogledov. ‘Ride In Squares’ (kot ‘Crushed’ je tudi ta klasični napet archivovski triler) je Berrierjeva žalostinka, posvečena »zanikrnosti in brezupu,« ki ju je za seboj pustila gentrifikacija, »situacijam, iz katerih ljudje nimajo izhoda,« pravi Keeler. »Na žalost nam pozitivna sporočila ne gredo najbolje od rok. A če kaj močno občutiš, moraš to povedati.«

V ritmičnem smislu so člani zasedbe Archive enako neomajni. ‘Feel It’ je nekakšen mutirani hibrid skiffla in dubstepa. Keeler v komadu ‘Ruination’ sliši elemente benda The Human League, vendar je moško-ženska vokalna dinamika vpeta v temne, vrtinčaste podtoke. Takšen pristop v slogu Hidre se skrivaj krepi vse od priznane klasike trip hopa, Londoniuma iz leta 1996. A če so korenine zasedbe Archive v južnem Londonu, so na vztrajni poti proti bolj raznolikim zvokom in podobam številčno in zvesto publiko našli v celinski Evropi. Dejstvo, da v domovini še niso presegli kultnega statusa, je v veliki meri posledica tega, da v prvem desetletju novega tisočletja večinoma niso imeli pogodbe z angleškim založnikom, dokler ni pri založbi Dangervisit (prek PIAS) izšel album With Us Until You’re Dead, maja 2014 pa so razprodali prestižni londonski Roundhouse. Končno doma …

Keeler: »Ko oblikuješ zasedbo, greš tja, kjer je povpraševanje. In kako vznemirljivo je bilo obiskovati vse možne čudne kraje po Evropi! Dosti bolje, kot da bi obtičali v VB, kjer je glasbena kultura izjemno bogata in odzivna in se nenehno spreminja, kar pomeni tudi, da si mediji ves čas prizadevajo najti kaj novega. Lepo, da nam ni bilo treba trpeti zaradi tega!«

Restriction, torej omejitev, a le po imenu in ne tudi naravi, je pustolovščina, v katero Archive stopajo z novim zagonom in energijo, lačni kot še nikoli.

nedelja, 15. marec, ob 20.00
Archive PREDDOGODEK: Projekcija filma Archive – AXIOM

 

Predvaja se…